![cover image of Fjärilsvägen (lättläst)](https://img1.od-cdn.com/ImageType-400/8463-1/9C3/FE0/19/{9C3FE019-E450-429A-BDA0-5E27691A055C}Img400.jpg)
Sign up to save your library
With an OverDrive account, you can save your favorite libraries for at-a-glance information about availability. Find out more about OverDrive accounts.
Find this title in Libby, the library reading app by OverDrive.
![LibbyDevices.png](https://images.contentstack.io/v3/assets/blt3d151d94546d0edd/blt96637953bca8f11b/642dbad30afb1c108e793645/LibbyDevices.png)
Search for a digital library with this title
Title found at these libraries:
Loading... |
Birgitta Lundberg föddes 1950 i en by i Skåne. Hennes föräldrar arbetade i fabrik. Under den här tiden kunde dottern till fabriksarbetare få ett jobb på kontor efter åtta år i skolan. Det gjorde Birgitta. Hon gifte sig, skaffade två barn och flyttade till en villa på Fjärilsvägen i Sölvesborg. Det var en lycklig tid.
Men på 1990-talet skilde sig Birgitta och tog hand om barnen ensam. Det blev finanskris i Sverige. Pengarna räckte inte längre till. Birgitta blev stressad och sjukskriven. Hon hade mindre och mindre pengar. Hennes kropp orkade inte med.
Det här är Patrik Lundbergs berättelse om sin mamma Birgitta. Det är också berättelsen om hur samhället sviker och glömmer ensamma mammor som kämpar för att få livet att fungera för familjen.
Fjärilsvägen är bearbetad till lättläst av Johan Werkmäster.